"Ich arbeite hier, ich bin einheimisch.. " - Reisverslag uit Ischgl, Oostenrijk van Esmee Koppen - WaarBenJij.nu "Ich arbeite hier, ich bin einheimisch.. " - Reisverslag uit Ischgl, Oostenrijk van Esmee Koppen - WaarBenJij.nu

"Ich arbeite hier, ich bin einheimisch.. "

Door: Smee

Blijf op de hoogte en volg Esmee

03 Februari 2013 | Oostenrijk, Ischgl

Ongeveer een week voor ik naar O'strijk vertrok kreeg ik te horen dat ik was ingedeeld in chalet La Vita te Ischgl. Razend enthousiast, gezien het volledig aan mijn 'wensen' voldeed. "Werken in een groot, gezellig team, een groot chalet, in een groot skigebied, levendig en touristische plek met veel apres ski en uitgaans gelegenheid."

Nou en of it iss!

Ischgl staat niet voor niets bekend als het "witte Ibiza van de Alpen".
Van oorsprong een klein boeren dorpje wat is uitgegroeid tot een groot, decadent, luxe en zeer uitgebreid wintersport oord. Alle hotels en appartementen zijn hier zo goed als minimaal 4 sterren en overal waar je kijkt is het schoon. Als ervaren skier worden je behoeften goed bevredigd in dit enorme skigebied; lange tochten, veel liften, mooie offpistes, lekker eten, veel apres skie, naar Zwitserland skiën en even belasting vrij shoppen, het kan allemaal hier. Alles is nieuw en luxe, zelfs de wc's zijn hier zo nieuw dat je er bijna niet meer op durft te gaan zitten hehe.
Anyway, prima vertoeven hier dus.

Ohnee, ik ben nog niet klaar met opscheppen;
Ons chalet!
Een voormalig hotel, twee jaar geleden volledig gerenoveerd en deels aangebouwd, alles nieuw, mooi, schoon en luxe, met kamers “waar je “u” tegen zegt” zoals pap dat zou zeggen. (Lees ruim lekker bed, luxe badkamer incl asociaal grote regendouche.) I love it. Het chalet is verder voorzien van een groot restaurant, professionele keuken, receptie, lift, gezellige bar, skidepot en een ware wellness ruimte incl. sauna. Enige wat mist zijn de typerende idyllische Oostenrijkse (houten) details, maar ach je kan niet alles hebben he. Heerlijk om te werken. Zo’n groot chalet heeft z’n voor en nadelen. Relatief Veel schoonmaakwerk bijvoorbeeld, maar ach we zijn dan ook met 7 inzetbare paardekrachten.
Wij zelf – de staff- slapen in “De Hobbitstee”, op 5 minuten loopafstand van ons hotel af. De naam zegt al genoeg denk ik zo; een oud, muf, stoffig maar pittoresk “Oma’ appartementje vol met prachtige perzische tapijten. (is mijn astma heel blij mee). Ik slaap samen met Esmee op een schattig houten kamertje, prima en stiekem heel gezellig.

Ohja! De tweede bijnaam volgens google van Ischgl is "het Walhalla van de Apres skie" en ook dat kan ik beamen.
Na een heerlijke bluebird dag skiën stop je halverwege even bij de "Paznauer Taya" voor een drankje onder begeleiding van een Dj in een enorm "kot", met je biertje in je hand (voor mij een Almdudler) terwijl je de zon op je huid voelt tintelen. Prima apres skien zo midden op de berg. Ivm alcoholbeleid verplicht vanaf 16:00u naar beneden skien waar je vervolgens de apres skie prima kant voortzetten, zo vanaf de piste binnen rollend in de Schatzi bar (inclusief schaars geklede dansen vrouwen op de bar, niet vergeten met kwijlende starende mannen omringd)
Even een frisse neus halen kan nooit kwaad. Op naar the Fire und Ice, een hippe ruime bar (inclusief paal voor de dj, die vaak voor hilarische situaties zorgt) even checken of de skileraren er zijn.
De teleurstelling van het niet treffen van de skileraren wordt vervolgens vaak aaneensluitend verwerkt in de Kuhstall. Een authentieke typisch O'strijkse apres skie tent waar het aroma van bier en bruine houten balken je begroet bij binnenkomst.`HEY, Sie hatte nur noch Schuhe an!` klinkt het vertrouwd en typerend in de oren.
De vrouw-man populatie is hier trouwens gemiddeld 1 op 10 (naah oke, ruime schatting), in iedergeval intimiderend veel mannen, akelig weinig vrouwen. Leuk als vrijgezel zou je zeggen! Nou euhmm.. no thanks.. Over het algemeen hoog wanhopige seks-zoekende- of vieze-oude mannetjes gehalte, en ver te zoeken surf, snowboard-baardje- lekkere-dude gehalte. Te jong, te oud, te wanhopig. Helaas geen ware Anton in lederhosen voor Smee hier.
Veel gesprekken in de kroeg verlopen op het begin volgens hetzelfde patroon. Dan komt altijd het punt met de vraag vanaf wanneer we hier zijn. "11 decembre" Huh.. zolange? Jawohl, knik ik vrolijk en naïef. Ze kijken ietwat vreemd maar uitgaande dat ze het vast verkeerd verstaan hebben vragen ze vervolgens door naar wanneer onze vertrek dag is. “Yes” denk ik dan, hier komtie weer "April irgendwo" zeg ik dan nonchalant. Om vervolgens weer een verwachte "HUH?!" reactie te mogen ontvangen zeg ik daarna pronkend: "Ich arbeite hier, ich bin einheimisch.. "

YEAAAAAAAAH!! Ik "woon" hier gewoon. Wat een heerlijk gevoel. We zien iedere week gasten komen en gaan. Allemaal voor een paar dagen of een weekje hier betalen ze zich scheel om even te kunnen genieten van het wintersport gevoel, hopende op goed weer en een gezellige sfeer. En wij zijn hier gewoon 4 fucking hele maanden. Zo verwend dat we alleen bij mooi weer de piste op gaan en bij leuke liedjes en toeristen de kroeg in duiken, wat een luxe probleem :)

Ischgl, I dont careeeeee, I love it, I love it!!

  • 04 Februari 2013 - 12:49

    MrN:

    Idd....Love iT! I'm jalous...! Geniet ervan!!!! Ik weet hoe je je voelt.
    PS: carriereswitch..: begin een collumn! Zeker dat je fans krijgt.
    Dat leuke schrijven heb je van mij :P Alleen ben je NOG beter! :D
    Diekuh x vanuit Remuunj..Lofjoe! x Jezus

  • 05 Februari 2013 - 21:28

    Esmee Koppen:

    aaaaaah lief, lof joe toe zussie. Kom nou hierheeeeen!!

  • 06 Februari 2013 - 11:11

    Juut:

    smeeeee vertel jij mij niet eens dat je verhaaltjes aan het schrijven bent! hoe leuk!!! wat een leuke verhaaltjes schrijf jij! je maakt me wel een beetje nog meer jaloers nu, heerlijk daar joh! en jij alweer op de piste nu, oeehhhhhhh, enjoy, fijn dagje smee! xxxxxx

  • 06 Februari 2013 - 13:02

    Sander:

    Nauuwww smeetje, ik hoor het al. Je hebt je plaatsje helemaal gevonden:) Dus vant weekend ff onze gemiste skypedate inhalen?:)

  • 18 September 2013 - 16:17

    Jorn:

    Hallo Esmee,

    Wat een leuk verhaal!
    Nu heb ik een vraagje...
    Ik wil in deze wintervakantie ook gaan werken in Oostenrijk en ben druk zoekende naar een Bar/kroeg/restaurant om daar in een team deel te nemen.
    Heb jij misschien wat advies of een adres dat ik kan bellen/mailen waar jij van weet dat ze nog iemand zoeken? Of heb je een mailadres van degene die over de personeelszaken gaat in dit chalet?

    Ik hoor graag van je,

    Groeten Jorn

  • 18 September 2013 - 16:38

    Esmee:

    Hoi jorn!

    Haha thanks, ik wist niet dat mijn blog openbaar was.
    Ik weet genoeg leuke adresjes/mogelijkheden voor je.. :)
    geef me even je email of mail mij (ekoppen@live.nl) dan stuur ik je meer info door.
    Grs esmee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Actief sinds 14 Okt. 2009
Verslag gelezen: 770
Totaal aantal bezoekers 14920

Voorgaande reizen:

11 December 2012 - 07 April 2013

Smee in de sneeuw

22 Oktober 2009 - 03 November 2009

Smee gaat naar Mexico

Landen bezocht: